torstai 11. kesäkuuta 2015

Ensimmäinen päivä 11.6.2015


Olen kotityö-ja puhdistuspalvelualalla opettajana. Mikkelin Hoivapalvelu Pelakuu Oy oli luonteva työelämäjakson työpaikaksi. Olen ohjannut monia opiskelijoija työssäoppimisjaksoilla yrityksessä, mutta  kokonaisvaltainen tuntemus puuttui.


Työvaatteet päälle. 
Tutustuminen päivän töihin tietokonejärjestelmän  avulla ja siten vaan menoksi Merjan kanssa.



Toimitusjohtaja Hilkka Hirvelä esittelee Fastroin hilkkajärjestelmää. Työohjeet ja erityisesti huomioitavia asioita asiakaskohteissa tehtävistä töistä voi lukea työpuhelimesta. Myös toimiston tietokoneelta voi seurata työntekijöiden käyntejä. Minä saan myös käyttöön ensi viikolla "työpuhelimen" ja pääsen kokeilemaan järjestelmää. Sain jo tunnukset.

Lähdimme toimistolta Merjan kanssa liikkeelle toimistolta noin 8.30. Merja oli käynyt hakemassa jo 7.20 avaimet ja käynyt ensimmäisen asiakkaan luona. 
Meidän yhteisen päivän ensimmäisen asiakkaan luona avustimme asiakasta aamutoimissa, mm. aamupalan laittamisessa, pesetymisessä ja pukemisessa. Asiakkaan kanssa laulelimme "Metsäkukkia" ja katselimme valokuvia. 

Asiakaskohteissa Merja kirjoitti asiakkaiden voinnista ym tieto vihkoon, jota esim. toiset hoitajat ja omaiset lukevat.

Seuraavassa asiakaskohteessa keitin puuroa asiakkaan toiveiden mukaisesi. Aterioissa huomioitiin asiakkaan toiveet sekä ikääntymisen erityispiirteet. Puuro keitettiin maitoon ja veteen, kahvi nautittiin kerman kera ja makeaa kahvileipää oli tarjolla.

Lisäksi laitoimme pyykit koneeseen, vuodehuoltoa ja roskien poisvientiä.

Asiakkaan syötyä aamupalan, joimme Merjan kanssa asiakkaan kanssa kahvit ruusukahvikupeista. 

Toimistolle kiirehdimme minun ja uuden kesätyöntekijän perehdytämiseen. Yriyksen uudet työntekijät ja työssäoppijat perehdytetään perehdytyssuunnitelman mukaisesti. 

Ruokatauon jälkeen oli kolmannen paikan vuoro.  Asiakas ei pitänyt, että hoitajan lisäksi oli mukana vieras ihminen.  Opin käytännössä, että on haastaviakin asiakkaita. Kotityöpalvelussa on taitoa kohdata asiakkaita erilaisissa elämäntilanteissa, kuunnella asiakasta sekä heidän omaisia ja toimia asiakkaan toiveiden mukaisesti. Lisäksi tutun hoitajan merkitys ikääntyneelle on todella tärkeä, luottamus ansaitaan. 
Asiakaskodissa lämmitimme asiakkaalle lounaan. Merja oli hakenut asiakkaalle jälkiruoaksi lettuja ja hilloa. Suhtautuminen minuun, vieraaseen ihmiseen, oli koko ajan epäleväinen.

Palasimme aamupäivän asiakkkaan luokse laittamaan pyykit kuivaamaan. Lämmitimme myös asiakkaalle lounaan.

Kello oli jo noin 14.45. Päivän viimeisen asiakkaan luokse menimme laittamaan ruokaa.
Asiakas ei ollut vielä syönyt aamupalaa, "aamupalaksi" tein katkarapusalaatin sekä paahtoleivät lohella asiakkaan toiveen mukaisesti.

Asiakkaan toiveen mukaisesti valmistin uuniin karjalanpaistin hautumaan. 

Merja teki asiakkaalle kauppalistaa perjantaita varten. Edellisenä päivänä hän oli maksanut asiakkaan kanssa yhdessä verkkopankin kautta laskuja. Lopuksi vielä varmistelimme, että onko asiakkaalla muita toiveita.

Kello oli noin 16.15, kun saavuimme takaisin toimistolle. Muutaman sanan vaihdoimme vielä Hilkan kanssa päivän tapahumista sekä perjantaista. Vaikka oli hetkellisesti uupunut olo, oli päivä antoisa. Erilaisia asiakkaita, monta uutta kotia ja liikkumista paikasta toiseen. 

Kotityöpalveluyrityksesä on oltava tarkkana, kuunnella asiakkaiden toiveita ja toimia asiakkaiden toiveiden mukaan. Tarkalleen ei tiedä, mitä asiakaskohteissa odottaa. Pitää olla itse myös sopeutuvainen. Ja tärkeää on pitää itsestään huolta, ja omasta hyvinvoinnista.
Innolla odotellen mitä seuraava päivä tuo tullessaan, uudet asiakaskohteet ja uudet tehtävät Pirjon kanssa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti