tiistai 16. kesäkuuta 2015

Neljäs päivä, 16.6.2015

'Tänään tulin Pelakuun toimistolle noin 8.40 odottelemaan Annea. 
Lähdimme matkaan Annen autolla kohti asiakaskotia. Autopaikka löytyi ihmeen hyvin keskustasta.

Ensimmäinen työtehtänänä oli ikääntyneen rouvan kodin siivous. Asiakkaalla oli samanaikaisesti kaupungin kotihoidosta hoitaja. 
Asiakaskodissa oli kissa. Kissan karvoja oli monessa paikassa. Imuroin asiakaskodin ja pyyhin nihkeällä lattiat. Anne pyyhki pölyt, siivosi keittiön ja wc:n.

Seuraavassa asiakaskohteessa oli myös siivous. Sovimme, että imuroin ja pyyhin lattiat nihkeällä. Lopuksi siivosin myös kylpyhuoneen. Anne vaihtoi asiakkaan sängystä lakanat sekä keräsi roskat lattioilta, hyllyiltä ja pöydiltä. Keittiön siivous, työpöytien pyyhintä ja astioiden tiskaus vei siivousajasta Annelta ison osan.  Asiakas oli puhelias. Hän kertoi matkoista, juhannussuunnitelmista, ruoanvalmistuksesta ja perheestä. 

Ikkunan pesu oli seuraavassa asiakaskohteessa työtehtävänä. Iäkäs rouva odotti meitä. Asiakas seurasi työskentelyämme.  Ikkunan pesun loppuvaiheessa yksi ikkunoiden sarana rikkoutui. Huoltomiehen selvittely ym vei aikaa enemmän. Ikkunan saranan rikkoutuminen oli harmittava asia, mutta joskus sattuu asiakaskodeissa esineiden rikkoutumista. Anne ilmoitti vahingosta myös Pelakuun toimistolle. Työskentelymme aikana kaupungin kotihoidosta hoitaja kävi lämmittämässä asiakasrouvalle ruoan. 
Asiakasrouvalle oli tärkeä asia, että joimme tehtyämme työn.

Neljännessä asiakaskohteessa oli myös siivous. Anne vielä kyseli asiakkaiden toiveista ennen kuin aloitimme siivouksen. Teimme sovitut työt. Siivouksen aikana keskustelimme asiakkaan kanssa päivän kuulumisia, kesän suunnitelmista ja kaikenlaisista yleisistä asioista. 
Ennen kuin lähdimme, asiakaspariskunta laittoi täytekakun pöytään ja kylmää juotavaa. Nautimme asiakkaiden kanssa tarjottavista. 

Päivän viimeinen asiakas oli iäkkään herran kanssa liikkuminen ja ihon rasvaaminen. Asiakasherra asui toisessa kerroksessa hissittömässä talossa. Hän liikkui joka päivä, jos sää oli huono, hän käveli kerrostalon portaita Pelakuun hoitajan kanssa. 
Asiakas laski askelmien määrän. Niitä oli yhteensä 250. Hän ei halunnut mennä tänään ulos, koska oli satanut ja oli myös kova tuuli.
Asiakas oli haavoittunut sodassa. Hän kertoi haavoittumisesta. Hän muisti tarkasti päivämääriä. Iältään asiakas on melkein 93 vuotias. Hän asui edelleen yksin omassa kotona. Pelakuun henkilökunta avusti asiakasta erilaisissa tarpeissa.

Kello olikin jo melkein 16, kun saavuimme toimistolle. Keskustelimme iltavuorolaisten kanssa. Vaihdoimme muutaman sanan Hilkan kanssa päivän tapahtumista. Seuraavana päivänä on toiveeni mukaisesti iltavuoro, koska halusin kokea mahdollisimman monipuolisesti työn kuvaa. Sovimme, että varaudun tarvittaessa aloittamaan jo aikaisemmin, jos on tarpeen.
Hilkka kertoi, että seuraavana päivänä on hyvin allerginen rouva asiakkaana. Eli työntekijänä minun pitää välttää hajusteiden käyttöä, esim. hiuslakkaa ja hajuvesiä ei saa laittaa.

Kiittelin Annea sujuvista päivistä ja omasta työstä kertomisesta sekä työssä opastamisessa. Lähdin sovittuun tapaamiseen. Toisaalta olisi ollut kiva jäädä kahville Pelakuun henkilökunnan kanssa. Oli yhteisöllinen ilmapiiri.

Siivouspäivien jälkeen totesin, että hyvä fyysinen kunto on erittäin tärkeä kotityöpalvelutyöntekijöillä. Kyllä tuntuu nyt illalla jäykältä nivelet. 
Kaikissa töissä on tärkeintä on asiakkaan kohtaaminen, asiakkaan kuuntelu ja toiveiden toteuttaminen.

Huomasin, että minusta on kiva siivota asiakaskohteita, jossa näkee tehdyt työt, siivouksen jälki. On hyvä, että päivän aikana on erilaisia työtehtäviä. Erilaisten asiakkaiden kohtaaminen myös ehdoton rikkaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti