keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Iltavuoro 17.6.2015

Toiveenani oli työskennellä myös iltavuorossa.
Tänään työvuoroni alkoi kello 17. En ole pitkään aikaan tehnyt iltavuoroa ja niinpä koko päivän odotteli työvuoron alkamista. 

Työparini oli Merja. Emme olleet aikaisemmin työskennelleet yhdessä. Merja antoi minulle työpuhelimen käteen. Käyttäjätunnuksen ja salasanan olin saanut jo ensimmäisenä päivänä. Tänä iltana tehdään työt minun tunnuksilla, näin opin käyttämään hilkka-puhelinjärjestelmää. 

Puhelimesta luin asiakkaan osoitteen, ajan, työtehtävät sekä erityishuomiot.
Ensimmäinen asiakkaan ulko-ovella käynnistin (Merjan ohjauksella) puhelimella työtehtävien aloituksen. 
Merja otti asiakkaan tukisukat pois. Jalkoja rasvattiin. Keskusteltiin päivän kuulumisista. Asiakas antoi maksupalveluun lähetettäväksi laskun. 
Merja mittasi asiakkaan verenpaineen sekä painon. Ne kirjattiin vihkoon, josta asiakas/ asiakkaan omaiset ja hoitajat voivat seurata. Asiakas ei halunnut iltapalaa. Hän kertoi, että hän syö lämpimän aterian iltauutisten aikana. 
Oli tärkeä seurata aikaa, koska asiakkaan luonta piti lähteä ennen kello 18.

Seuraavaksi menimme 97 vuotiaan miesasiakkaan luokse. Hän oli seuraamassa uutisia, kun tulimme. Laitoimme kahvinkeittimeen veden ja kahvijauheet valmiiksi. Asiakas oli jo syönyt iltapuuron. Juttelimme asiakkaan kanssa mm. liikkumisesta. Asiakas käy joka päivä ulkoilemassa. Hän herää aamusellan noin kello 5. Hän lähtisi mielellään heti herättyään ulkoilemaan. Hän kuitenkin malttaa odottaa noin kello 8, kun hänelle tulee ulkoiluttaja.

Toivotimme hyvät juhannukset ja matka jatkui jo tiistaina tavatun asiakasherran luokse. Asiakas oli ulkoillut tänään pitemmän lenkin. Asiakasta avustettiin iltapeseytymisessä ja ihon rasvaamisessa.
Asiakkaan kanssa juttelimme hänen työstään ja sodasta. Hän olisi kertonut elämästään mielellään pitempäänkin.

Asiakasrouva odotteli iltatoimissa avustamista. Minä tein asiakkaalle voileipiä, Merja avusti iltapesuissa, hampaiden pesussasekä yövaatteiden laitossa. Juttelimme asiakkaan kanssa päivän tapahtumisista. Asiakas kertoikin, että on jo nälkä ja hän söi hyvällä ruokahalulla iltapalan. Kuorin hedelmiä pöydälle, varasimme  juotavaa yöpöydälle ja yöpalaleipiä jääkaappiin. Tiskasin. Asiakas nautti myös pienen lasillisen konjakkia ennen nukkumaan menoa.

Seuraavan asiakkaan luona keitin teetä ja annoin iltapalaleivän. Keskustelimme kuulumisia. Merja kertoi asiakkaalle tarkasti työtehtävistä, koska asiakkaalla oli huono näkö. Merja antoi asiakkaalle lääkkeet. Käynti oli lyhyehkö, asiakas siirtyi jo lepäilemään.

Puhelimen listauksen mukaisesti oli seuraavana tuttu asiakas viime viikolta. Miesasiakas katsoi TV:tä. Katsoimme asiakkaan kanssa yhdessä uutiset. Merja otti asiakkaan tukisukan ja pesi sen. Merja tarkisti asiakkaan lääkkeet. Iltapalan asiakas aikoi huolehtia itse. Hän ei halunnut siihen apua, vaikka tarjouduimme. Asiakas oli seuraavana päivänä lähdössä käymään mökillä, Merja lupasi ilmoittaa muutoksista Pelakuun toimistolle.

Puhelimesta luin illan viimeisen asiakaspariskunnan rouvan huomioitavan asian. Perheen rouva oli hyvin allerginen ja hän kysyi minun hajusteiden käytöstä. Onneksi minua oli tiedotetu etukäteen hajusteallergiasta. Asiakkaiden luona avattiin peti, miehen kanssa pestiin hampaat yhdessä. Keskusteltiin juhannussuunnitelmista ja miehen tulevasta matkasta.

Kaikki asiakaskohteet oli käyty, ja työtehtävät oli tehty. Asiakkaiden puhelimesta luettavien tehtävien päiviittäminen on todella tärkeää, koska muuten voisi tehdä työtehtäviä, joita ei enää tarvitse tehdä (esim. silmätippoijen laittaminen). 

Tulimme toimistolle. Merja kirjoitti vielä aamuvuorolaisille kahden asiakkaan toiveet ( kauppalistaan rasvaa sekä asiakkaan käynnistä mökillä). Lisäksi asiakaskohteiden avaimet palautettiin lukolliseen kaappiin. Avaimissa ei ollut asiakkaiden nimiä tai osoitteita.


Olipa mielenkiintoinen ilta. Vaikka asiakaskohteihin varattu aika oli lyhyehkö, niin opin että asiakkaan kohtaaminen ja keskustelu asiakkaan päivästä on tärkeä asia. Merja kertoi, että hän pyrkii muistamaan myös aikaisemmin keskusteluista asioista (esim. työstä, matkoista, lapsista). Vaikka luinkin ääneen työtehtävät puhelimesta, vaikutti että Merja muisti ulkoa asiakaskodin tehtävät. Hän myös kyseli asiakkaan toiveita.

Hilkka puhelinjärjestelmä toimi hyvin ja se oli helppo käyttöinen. Oli antoisaa, että sain itse sitä kokeilla.

Kiitos Pelakuuhun Hilkalle ja koko henkilökunnalle, kun mahdollisitte työelämäjaksoni. Kun sain olla mukana arjessa ja käytännön tehtävissä, näkökulmani laajeni. Tiesin, että kotityöpalveluyrityksessä työskentely on vaativaa, mutta työn vaativuus vahvistui entisestään. Erilaisten työtehtävien hallitsemisen lisäksi pitää olla joustava, sopeutuvainen ja toimia kokonaisvaltaisesti. Lisäksi on hallittava kartanlukutaito ja toimia asiakaslähtöisesti sekä yrittäjämäisesti.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti