maanantai 15. kesäkuuta 2015

Siivouspäivä 15.6.2015

Aamu alkoi vähän vettä ripsien. Olin Pelakuun toimistolla non 7.50.

Tämän päivän aikana opin, että kotityöpalveluyrityksessä työntekijänä pitää olla muutoksiin sopeutuva. Anun kanssa oli sovittu siivouskohde kello 8. Ensin kävimme kuitenkin hakemassa kello 9.30 alkavan asiakaskohteen avaimet. Asiakas oli joutunut yöllä sairaalaan ja poika antoi meille avaimet.

Anun kanssa siivosimme keskustassa asiakaskohteen.  Asiakaskohde oli myös Anulle uusi, niinpä vielä tarkistimme asiakkaan toiveet ja sovelsimme välineitä. Ja sitten töihin...
Matot ulos hakattavaksi. Onneksi ei satanut ja matot saivat tuulettua hetken ulkona.

Siivoukset on hyvä tehdä parityönä, mattojen vienti ulos, imurointi, pölyjen pyyhintä, huonekalujen siirtäminen, lattioiden pyyhintä  ja wc- tilojen siivous on on tehtävä vauhdilla ja huolellisesti. Ja koko ajan on muistettava, että on sovittu määrätty aika ja seuraava asiakaskohde odottaa. 

Asiakkaan toiveiden kuuntelu on myös oppimisen paikka. Asiakasrouva sanoi muutaman kerran, että vasta pestyihin ikkunoihin lintu oli käynyt sotkemassa ja eihän se teille kuulu siivota. Kuinka iloinen hän olikaan, kun Anun ohjasi minua, että avaa ikkuna ja pese linnun jätökset. Asiakasta kannattaa kuunnella ja toteuttaa toiveet.

Anu lähti toimistolle ja Anne otti minut kyytiin keskustasta. Seuraavassa paikassa meitä oli kolme: Anne, Aune ja minä. Pesimme ikkunoita. Sää suosi ikkunan pesua. Ikkunan pesu sujui, mutta ikkunalautojen tyhjentämisessä ja huonekalujen  ym siirtelyssä meni enemmän aikaa. Pelkäsin kokoajan, että vähän pyörähdän ja rikon arvokkaita kukkamaljakoita tms. Onneksi ei mitään rikkoutunut.

Aluksi haasteena oli saada ulompi ikkuna auki. Ensimmäisen kerran näin, että ikkunanavaajassa oli kaksi erilaista avainosaa: pyöreä ja neliskanttinen. Aikataulu oli laskettu oikein.

Oli tauon aika. Anne meni käymään asiakaskohteessa, jossa toivotaan, että tulee vain yksi (tuttu ) työntekijä. Minä ja Hilkka menimme lounaalle. Keskustelimme, että ikkunanavaajia kannattaa olla myös yrittäjällä/ työntekijällä mukana, koska joskus asiakaskohteessa voi mennä pitkä aika avaajan hakemiseen.

Anne tuli hakemaan minua toimistolta. Haimme seuraavalle asiakaspariskunnalle valmiin aterian.  Puhelin soi siirtyessämme seuraavaan asiakaskohteeseen. Annen edellinen asiakas tarvitsi apua. Anne soitti Anulle toimistolle ja sovittiin, että minä ulkoilen seuraavn asiakasperheen miehen kanssa. Anne kertoi nopeasti perheen toiveista ja työtehtävistä. 

Asiakaspariskunnalle kävi muutokset. Asiakasherra halusi tarkistaa vielä Annelta ulkoiluun sopivista vaatteista. Asiakkaat luottivat Anneen. 
Minä lähdin asiakasherran kanssa ulkoilemaan ja Anne palasi edellisen asiakkaan luokse. 
Onneksi ei satanut. 
Asiakasherra kulki rollaattorille. Juttelimme niitä näitä ja levähdimme välillä. 
Ulkoilun jälkeen vedin tuolijumppaa pariskunnalle. Pariskunta teki mielellään jumppaliikkeitä. Itse pohdiskelin, että onkohan liikkeet asiakkaiden fyysiselle kunnolle sopivia.
Anne tuli takaisin ja asiakaspariskunta oli iloinn. Olen huomannut, että monista asiakassuhteista tulee tosi läheisiä.
Toivotimme hyvä juhannukset. Ja matka jatkui. Tuntui hyvältä, kun asiakkaat vaikuttivat tyytyväiseltä, vaikka olin ihan uusi henkilö.

Anne soitti seuraavaan asiakaskohteeseen ja kertoi, että myöhästymme. Oli ruuhka, autot seisoivat liikennevaloissa. Olimme asiakaskohteesta myöhässä yli 20 minuuttia liikenneruuhkien takia. Automatkan aikana keskustelimme, että Mikkeli tulee tutuksi kotityöpalvelutyöntekijöille. Anne tarkisti vielä kartasta asiakaskohteen ajo-ohjeen. Totesin, että tiedän missä on Porrassalmenkatu, mutta talojen numero en tiedä. 

Viimeissä asiakaskohteessa oli myös siivous. Matot ulos tampattavaksi, imurointi, pölyjen pyyhintä ja lattioiden pyyhintä. Asiakas pyysi ensimmäisenä Annea ottamaan palovaroittimesta pariston pois eli on hyvä osata pieniä kodin huoltotöitä.
Opin aamun asiakaskohteesta, että lopuksi voin kysellä vielä asiakkaan toiveita. Niinpä asiakkaan ohjauksessa laitoin liinat oikeisiin kohtiin ja tyynyt ojennukseen. Mattojen sijoittelu oikeisiin paikkoihin vaatii minulta vielä harjaantumista. Minun pitäisi varmaankin kuvata asiakaskodin mattojen paikat, jos olisi useampia paikkoja ja asiakkaat eivät olisi opastamassa.

Päivän työt oli tehty, toimistolla olimme takaisin vähän jälkeen 16. Anne kertoi, että Hilkka oli soittanut, että tiistaiaamun asiakas oli perunut käyntimme. Aamu alkaakin Annen  kanssa noin kello 8.50.
Katsoimme vielä seuraavan päivän työt työkännykästä ja kummankin oli aika lähteä kotia. 







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti